Každý, jakmile se ocitne na veřejné komunikaci, se automaticky stává účastníkem silničního provozu, ze kterého mu plyne řada povinností a také odpovědnost. Řidiči především ručí za technický stav svého vozidla a zodpovídají za své chování na silnicích. Nezodpovědní řidiči se na silnice vydávají zpravidla s nefunkčními světlomety nebo koncovými světly, opotřebenými pneumatikami, tlumiči, brzdovými kotouči nebo destičkami případně s vozidly, na kterých byly provedeny výrobcem neschválené, necertifikované a tudíž nezákonné úpravy měnící technické parametry tohoto vozu (nejčastěji souvisí s úpravami na podvozku, motoru a karoserii vozidla). Svým chováním, agresivní jízdou, jízdou v opilosti, jízdou bez řidičského oprávnění, unáhlenými nebo nečekanými reakcemi během jízdy pak plně odpovídají za následky takového chování. To, přiznejme si, může skončit přinejmenším pomačkanými plechy, v horším případě má fatálnější následky.
Automobil je nástroj se silným destrukčním potenciálem. Z principu fyzikálních vlastní má ohromnou kinetickou a setrvačnou energii. Síly potřebné k prudkému zastavení, vybočení ze směru jízdy nebo jinému úhybnému manévru jsou velké a často je nelze dosáhnout během několika málo sekund nebo na vzdálenosti několika málo metrů. S rostoucí rychlostí, zpomalenou reakcí se vše dramaticky násobí. Navíc jeho hmotnost v porovnání s hmotností člověka je i více než dvacetinásobná. Proto jakýkoliv střet auta s člověkem je vždy velmi rizikový.
Fráze, která má hluboký význam. Řidič, který včas nevidí překážku, do poslední chvíle neví, že se má připravit na nečekanou reakci. V době spatření např. překážky na silnici, trvá v řádech milisekund, než vůbec vyhodnotí situaci, další milisekundy běží, než adekvátně zareaguje, např. sešlápne brzdový pedál. Další vteřiny utíkají v podobě brzdných účinků daného vozu. V tomto případě vše souvisí s časem, rychlostí, viditelností, případně pozorností řidiče. Překážkou na silnici může být např. jiné vozidlo, chodec, cyklista, zvěř, nebo cokoliv jiného, nepředvídatelného (spadlý kámen, strom, hluboký výmol, hluboká louže, ledové pole, apod.). I proto pro ostatní účastníky silničního provozu platí, že musí být viditelní a aktivně nebo pasivně (chodci) osvětleni. Jediné po kom nikdo tuto povinnost chtít nemůže je zvěř a známé projevy počasí.
Dosvit světlometů při správně seřízených světlometech
Nezodpovědnost nebývá pouze na straně řidičů. I cyklisté a chodci zaviní celou řadu nehod. Nejtragičtější příčinou nehod bývá neopatrné nebo náhlé vstoupení/vybočení do vozovky z chodníku nebo krajnice. Další z příčin je nesprávné zhodnocení dopravní situace a také špatný odhad vzdálenosti a rychlosti vozidla apod. Specifikem nehod zaviněných chodci a cyklisty je poměrně vysoký počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu. Stejně jako mnohdy nepředvídají řidiči, nepředvídají ani chodci, ani cyklisté. Ne vždy je vina tragické nehody na řidiči.
Používejte správně a hlavně včas směrová světla.
V případě nehody nebo poruchy lze na pozemních komunikacích pro rychlejší upozornění na překážku v silničním provozu použít doplňkovou LED výstražnou svítilnu s funkcí blikajícího oranžového světla - jako doplněk k zákonným opatřením. Mezi přednosti doplňkové LED výstražné svítilny s funkcí blikajícího oranžového světla patří:
1. Visibilita
- Oproti klasickému výstražnému trojúhelníku je díky aktivnímu blikajícímu světlu vidět z mnohem větší dálky, a to i za deště, sněžení, při mlze
- Je vidět i pro protijedoucí nebo předjíždějící vozidla – bliká do všech stran
- Je vidět i „za zatáčku/za roh“ díky odrazům blikajícího světla od okolních předmětů
2. Stabilita:
- Pevné magnetické uchycení na kovové části karoserie v jakémkoliv počasí
- Při umístění na zem jej vítr nepřevrátí jako výstražný trojúhelník
- Stabilní vůči nárazům proudu vzduchu od okolo jedoucích vozidel
3. Rychlost a jednoduchost použití:
- Lze použít, aniž by řidič musel vystupovat z vozu, tedy ještě před úkony oblékání výstražné vesty nebo umísťováním výstražného trojúhelníku
- Lze použít během pár sekund, na rozdíl od umístění výstražného trojúhelníku, které na dálnici zabere minimálně 1 ¼ minuty při povinné vzdálenosti 100 m. Za tuto dobu při rychlosti 130 km/h urazí průměrné auto vzdálenost přes 2,5 kilometru
- Ve střesové situaci stačí pouze zmáčknout spouštěcí tlačítko – na rozdíl od trojúhelníku, který může být ve stresu problém vůbec rozložit
4. Kompaktní rozměry:
- Lze jej vozit v dosahu pracoviště řidiče a spolujezdce
- Na rozdíl od výstražného trojúhelníku se vejde do přihrádky mezi sedadly nebo do kapes u dvěří
- Na rozdíl od výstražného trojúhelníku, který mnohdy končí pod podlahou v zavazadlovém prostoru, je tak okamžitě k dispozici