Každý, jakmile se ocitne na veřejné komunikaci, se automaticky stává účastníkem silničního provozu, ze kterého mu plyne řada povinností a také odpovědnost. Řidiči především ručí za technický stav svého vozidla a zodpovídají za své chování na silnicích. Nezodpovědní řidiči se na silnice vydávají zpravidla s nefunkčními světlomety nebo koncovými světly, opotřebenými pneumatikami, tlumiči, brzdovými kotouči nebo destičkami případně s vozidly, na kterých byly provedeny výrobcem neschválené, necertifikované a tudíž nezákonné úpravy měnící technické parametry tohoto vozu (nejčastěji souvisí s úpravami na podvozku, motoru a karoserii vozidla). Svým chováním, agresivní jízdou, jízdou v opilosti, jízdou bez řidičského oprávnění, unáhlenými nebo nečekanými reakcemi během jízdy pak plně odpovídají za následky takového chování. To, přiznejme si, může skončit přinejmenším pomačkanými plechy, v horším případě má fatálnější následky.
Automobil je nástroj se silným destrukčním potenciálem. Z principu fyzikálních vlastní má ohromnou kinetickou a setrvačnou energii. Síly potřebné k prudkému zastavení, vybočení ze směru jízdy nebo jinému úhybnému manévru jsou velké a často je nelze dosáhnout během několika málo sekund nebo na vzdálenosti několika málo metrů. S rostoucí rychlostí, zpomalenou reakcí se vše dramaticky násobí. Navíc jeho hmotnost v porovnání s hmotností člověka je i více než dvacetinásobná. Proto jakýkoliv střet auta s člověkem je vždy velmi rizikový.
Fráze, která má hluboký význam. Řidič, který včas nevidí překážku, do poslední chvíle neví, že se má připravit na nečekanou reakci. V době spatření např. překážky na silnici, trvá v řádech milisekund, než vůbec vyhodnotí situaci, další milisekundy běží, než adekvátně zareaguje, např. sešlápne brzdový pedál. Další vteřiny utíkají v podobě brzdných účinků daného vozu. V tomto případě vše souvisí s časem, rychlostí, viditelností, případně pozorností řidiče. Překážkou na silnici může být např. jiné vozidlo, chodec, cyklista, zvěř, nebo cokoliv jiného, nepředvídatelného (spadlý kámen, strom, hluboký výmol, hluboká louže, ledové pole, apod.). I proto pro ostatní účastníky silničního provozu platí, že musí být viditelní a aktivně nebo pasivně (chodci) osvětleni. Jediné po kom nikdo tuto povinnost chtít nemůže je zvěř a známé projevy počasí.
Dosvit světlometů při správně seřízených světlometech
Nezodpovědnost nebývá pouze na straně řidičů. I cyklisté a chodci zaviní celou řadu nehod. Nejtragičtější příčinou nehod bývá neopatrné nebo náhlé vstoupení/vybočení do vozovky z chodníku nebo krajnice. Další z příčin je nesprávné zhodnocení dopravní situace a také špatný odhad vzdálenosti a rychlosti vozidla apod. Specifikem nehod zaviněných chodci a cyklisty je poměrně vysoký počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu. Stejně jako mnohdy nepředvídají řidiči, nepředvídají ani chodci, ani cyklisté. Ne vždy je vina tragické nehody na řidiči.